marcadors-socials

Utilitza marcadors socials per gestionar la informació

Els marcadors socials són un tipus de mitjans de comunicació social (social media) que permeten guardar, classificar i compartir adreces d’interès.

Definició

La definició de marcadors socials (social bookmarking, en anglès) se sol associar a la de cura de continguts (content curation), però aquesta última fa referència a la tasca de buscar, seleccionar, organitzar i compartir continguts digitals. El marcador social és l’eina digital que facilita aquesta tasca de curació, però també pot fer referència al propi contingut web que és “marcat”.

Alguns webs de marcadors socials també funcionen com a agregadors RSS (RSS readers). Es tracta d’una funcionalitat diferent, però complementària. Els agregadors o lectors de feeds RSS permeten subscriure’s a un o més canals de continguts (feeds) i visualitzar les últimes publicacions des d’un mateix lloc. El feed en format RSS (Really Simple Syndication) és un fitxer basat en el llenguatge XML que recull informació resumida sobre el contingut d’un web i s’utilitza principalment per seguir aquells llocs web que solen actualitzar els seus continguts amb freqüència, com diaris i revistes digitals o blogs.

Alguns dels avantatges de l’ús de marcadors socials són:

  1. Guardar notícies o continguts que volem consultar en un futur.
  2. Trobar continguts populars o recents sobre un tema.
  3. Crear un repositori de recursos ordenats per temàtiques o categories.
  4. Accedir fàcilment a les adreces arxivades que ens interessen.

Un altre avantatge és que els llocs web de marcadors socials solen integrar sistemes de reputació, que proporcionen més visibilitat als continguts considerats més rellevants i fiables. Aquesta mena de cribratge o rànquing és possible tenint en compte les interaccions dels mateixos usuaris amb el marcador, com els vots que rep, els comentaris o les comparticions.

Funcionalitats

Guardar

Part de les funcionalitats d’un marcador social, com la d’emmagatzemar enllaços, també les trobem en un navegador (browser). Per poder accedir amb rapidesa a aquelles pàgines web que ens interessen o visitem sovint, hi ha una extensió o un giny (widget) integrat a la barra del navegador que permet desar pàgines en la memòria del navegador i crear llistes de lectura. Podem trobar aquesta opció amb diferents noms segons el navegador, a Chrome i Microsoft Edge s’anomena “favorits”, en altres navegadors com Firefox, Opera i Safari, s’anomera “bookmark”.

A Safari window showing bookmarks in the sidebar; one bookmark is selected for editing.
Imatge: Safari User Guide (Apple Support, 2021).

Classificar

Les adreces d’interès (bookmarks) es poden organitzar a través d’etiquetes (tags), que són paraules que designen la temàtica dels continguts. El sistema d’etiquetatge emprat s’anomena folksonomia. A diferència del que es coneix com a taxonomia, es tracta d’un sistema de classificació col·laborativa en la qual els mateixos usuaris utilitzen aquells mots que consideren més adequats per identificar el contingut.

Les etiquetes serveixen per buscar i trobar marcadors d’altres usuaris i afavoreixen la compartició de continguts.

Compartir

A més d’emmagatzemar i classificar els enllaços, els llocs web de marcadors socials permeten compartir-los amb altres persones, ja que l’usuari pot crear un perfil amb llistes públiques o privades amb els seus marcadors. Els marcadors es poden compartir per correu electrònic o per qualsevol altre canal en línia, com per exemple les xarxes socials.

Algunes plataformes inclouen altres formes d’interacció, com votar o afegir m’agrades, fer comentaris o descarregar un contingut. A més, es pot seguir el perfil d’usuaris amb interessos afins o crear grups.

Eines en línia: marcadors socials

Un dels primers marcadors socials va ser el ja desaparegut del.icio.us. Actualment, podem trobar diferents plataformes, algunes més generalistes i d’altres més especialitzades en algun àmbit.

Flipboard

Flipboard és un agregador de notícies i una xarxa social. El seu disseny està pensat perquè l’usuari es converteixi en mitjà, ja que fa especialment fàcil recopilar articles i mostrar aquests marcadors de manera atractiva, com si es tractés d’una revista.

Feedly

Feedly és un dels agregadors RSS més populars i permet guardar i organitzar els continguts en diferents carpetes i llistes. Permet seguir a diferents mitjans i rebre informació actualitzada en la mateixa plataforma de manera automàtica.

Menéame

Menéame és una plataforma espanyola que integra les funcionalitats d’una xarxa social en la qual els usuaris registrats poden compartir notícies, donar vots (meneos) i comentar. Els enllaços amb millor karma, son aquells que són promoguts cap a la pàgina principal. El seu sistema de reputació basat en la participació de la comunitat permet filtrar amb força èxit les notícies falses.

Menéame - Wikipedia, la enciclopedia libre

Digg

Digg és una altra eina que permet curar continguts. Ofereix continguts en línia de diferents temàtiques que són tendència. Els usuaris registrats poden seguir categories, compartir notícies o històries i donar vots (diggs), que atribueixen rellevància i visibilitat a un contingut dons de la plataforma.

Digg

Altres

A més d’aquests marcadors socials citats, val la pena donar un cop d’ull a altres com Paper.li o Scoop.it.

L’ús de marcadors socials és força conegut per les agències i els professionals del màrqueting i la comunicació, en canvi, també són molt útils quan formen part d’un entorn personal d’aprenentatge o PLE, per les seves sigles en anglès (Personal Learning Environment).

Referències

Mafra, E. (2020). “Feed RSS: descubre cómo este recurso de difusión puede ayudarte a interactuar con la audiencia de tu blog“. Rock Content.

Masum, H., Tovey, M. i Cols. (2015). “The Reputation Society. How Online Opinions Are Reshaping the Offline World“. The Information Society Series. The MIT Press.

Apple Support (2021). “Bookmark web pages that you want to revisit in Safari on Mac“. Safari User Guide.

Martínez, A. (2020). “Marcadors socials“. Eines TIC per a treballar en la xarxa.

Wikipedia (2021). “Atom (formato de redifusión)“. Fundación Wikimedia, Inc.

Codina, Lluís; Guallar, Javier. “Cura de continguts i fonts d’informació obertes per a comunicadors: relacions estratègiques en un periodisme de qualitat“. Comunicació: revista de recerca i d’anàlisi. 2019; 36(2):71-86. DOI: 10.2436/20.3008.01.185

Deixeu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.